Gekke Verhalen

Maak jij ook een gek verhaal?

Met dit Scratchprogramma kun jij een gek verhaal maken. Probeer het maar eens door op de spatiebalk te drukken. Steeds komt er weer een andere zin. Als je verhalen met nieuwe woorden wilt, kun je zelf woorden toevoegen in de oranje lijsten met woorden.

Hoe ziet de binnenkant van dit programma er nu uit? Eigenlijk is dat heel simpel, want dit programma bestaat maar uit 2 regels. In de eerste regel staat: <wanneer spatiebalk is ingedrukt>. Dit betekent dat het programma van start gaat wanneer iemand op de spatiebalk drukt. Maar misschien had je dat zelf al bedacht.

De tweede regel kun je lezen van buiten naar binnen. Dus eerst het paarse stuk, daarna het groene stuk en daarna de 3 oranje stukken.

Paars: zeg 35 sec. = zeg iets 35 seconden lang.
Groen: voeg… en …. samen = voeg samen wat hier tussen staat.
Oranje: item random van bijvoeglijke naamwoorden = neem een willekeurig woord uit de lijst bijvoeglijke naamwoorden. Dit wordt daarna ook gedaan voor de lijst dieren en dingen om te doen.

De computer leest je programmacode nu van binnen naar buiten. Dus eerst leest hij dat hij een willekeurig woord uit bijvoeglijke naamwoorden samen moet voegen met een willekeurig woord uit dieren. Bijvoorbeeld ‘groene kat’. Daarna moet de computer deze twee woorden samenvoegen met een willekeurig woord uit dingen om te doen. Bijvoorbeeld ‘groene kat zingt’. Het resultaat van deze twee joins moet dan 35 seconden gezegd worden.

Als je nu zelf aan de slag wilt met een programma in Scratch waarbij je lijstjes wilt gaan gebruiken doe je dit door onder de oranje Scratch functies te klikken op: Maak een lijst. Op die manier kun je je eigen lijstjes maken.